Hoe haal je meer uit
bestaande klanten?

Retentie bindt klanten
Als je merkt dat de omzet hapert, dan kijk je al gauw ‘naar buiten’. Nieuwe klanten moeten er komen, en rap een beetje! Tuurlijk, de aanwas van nieuwe klanten is zéker belangrijk. Maar door al dat getuur naar buiten, mis je kansen die binnen voor het oprapen liggen. Want hoe zit het met je bestaande klanten?
- Doen ze überhaupt herhaalaankopen?
- Wijs je klanten ook op nuttige producten of diensten die gerelateerd zijn aan hun oorspronkelijk aankoop? Dat heet cross-selling.
- En kopen ze ook die verbeterde versie van jouw product? Of die upgrade van jouw abonnement? Up-selling, noemen we dat.
Doe dus meer aan klantenbinding. Een iets duurder woord voor klantenbinding is: retentie.
Retentiemarketing is goedkoper dan leadgeneratie
Het woord mag dan duur klinken, de toepassing van retentie is dat niet. Klanten behouden is een stuk goedkoper dan nieuwe klanten aantrekken. Het aantrekken van nieuwe klanten kost gemiddeld 5x meer dan het behouden van bestaande klanten.
Toch geven veel bedrijven tóch prioriteit aan leadgeneratie. Nogmaals, ook heel belangrijk. Vooral blijven doen.
Máár! Als je je bestaande klanten wilt koesteren, dan heb ik iets voor je..
De koesterende copywriter
Klinkt als de nieuwste Suske & Wiske, maar is simpelweg:
Een freelance copywriter die met de juiste woorden aan jouw klantenbinding werkt.
Die copywriter ben ik. Koen, van Millstreet Copywriting.
Kun je copy gebruiken die je klanten koestert?

Wat doet een copywriter?
Een copywriter is een verkoper met een toetsenbord. Die schakel je in als je jouw product of dienst wilt verkopen, via:
- Je website
- Socialmediakanalen
- Video's
- Radiospots
- Televisiecommercials
- E-mailcampagnes
- (Online) advertenties
- Brochures
- Billboards
- Abri's
- Presentaties
- Advertorials
Maar hoe zorgt een copywriter voor meer retentie?
Weet je nog? Retentie uit zich in herhaalaankopen, up-selling en cross-selling. En die drie dingen regelt de copywriter, met doordachte teksten.
Bijvoorbeeld via e-mails
Een slimme reeks (opvolg)mails is dé manier om herhaalaankopen, up-selling en cross-selling te stimuleren onder je bestaande klantenbestand. Als je maar weet wat je op welk moment zegt. Want je wilt natuurlijk niet die opdringerige, hijgerige verkoper zijn.
En wat te denken van de klassieke verkoopbrief?
Juist nu. De e-mail inbox van je klant zit nokvol. Maar z’n brievenbus? Nagenoeg leeg. Je zult versteld staan van de resultaten van een mooie envelop met daarin een persoonlijke brief. Zeker als die brief een goed opgebouwd verhaal heeft met als climax: een onweerstaanbaar aanbod.
Maar ook webteksten maken het verschil
De woorden op je website, landingspagina of verkooppagina sturen je klant van A naar B. En B is dan die verbeterde versie van jouw product, service of abonnement. Of een product dat zo goed samengaat met dat eerdere verkochte product.
Kortom, de juiste woorden, via de juiste kanalen, zijn dé manier om meer uit bestaande klanten te halen. En zo is je copywriter de ultieme retentiemarketeer.
Denk je: “Prima Koen, maar ik wil nog steeds nieuwe klanten.”
Perfect, want..
De beste manier om nieuwe klanten aan te trekken is bestaande klanten behouden
Loyale klanten zijn echte ambassadeurs van jouw merk. Hun verhalen trekken weer andere mensen aan. Dus retentiemarketing is je meest effectieve strategie om nieuwe leads aan te trekken. Maar dan zonder die 5x zo hoge kosten.
“Oké, en nu dan?”
Ik weet iets..
Een kwartiertje met Koen
Da’s een korte online kennismaking. Een vrijblijvende manier om te ontdekken óf ik je kan helpen meer uit bestaande klanten te halen.
Dat kwartiertje plan je hieronder, via Calendly.
Dat kwartiertje kan drie dingen veroorzaken...
1. Doorpakken
Je weet nu al genoeg. "Koen, wat kost mij deze klus en wanneer kun je beginnen?"
2. Doorvragen (meest gekozen)
Voelt goed. We plannen een vervolgafspraak om het project concreter te maken.
3. Doorlopen
"Dit waren de langste 15 minuten uit mijn leven." Aldus jij. Of ik. Of allebei. Hoe dan ook, we zijn geen match.
Zij dachten 1 of 2

Ik vind Koen een creatieve schrijver die gestructureerd te werk gaat. Die combinatie heeft niet iedere creatieveling.
— Gijs Haccou, Founder & Managing Director bij Eventgoose

Ik benaderde Millstreet Copywriting om orde te scheppen in de chaos van een teveel aan woorden op onze website. Ik wilde graag een heldere beschrijving van onze dienstverlening. Koen hielp mij met het kort en bondig formuleren hiervan. Dat resulteerde in een goed en overzichtelijk verhaal zonder overdaad aan tekst.
— Hezel de Grood, Directeur Stichting De Instap

De samenwerking met Koen is erg prettig en constructief. Iemand met de goede skills en een no-nonsense benadering die past bij ons bedrijf.
— Maarten Ebbers, Directeur Ebbers Kozijnen

Als het op overtuigende copy aankomt, dan is Koen de eerste aan wie ik denk. Hij denkt analytisch mee vanuit mijn gedachte als SEO-specialist. Het resultaat: sterke teksten die aansluiten op de doelgroep.
— Rick Bouwmeister, freelance SEO-specialist

We wilden onze werkzaamheden duidelijker uitleggen en websitebezoekers overtuigen waarom ze gebruik zouden moeten maken van onze 3D visualisaties. De teksten van Koen doen precies dat. Goed, vernieuwend en overtuigend. De samenwerking is zeer goed bevallen.
— Nick Terhorst, eigenaar It's Visual

Koen is letterlijk en figuurlijk een man van zijn woord. Dat geeft enorm veel vertrouwen. Hij formuleerde onze merkpropositie, bedacht een passende pay-off en hij schreef de copy voor onze website, mailing en flyer. Koen weet met verrassende en creatieve output te komen. Ik raad Millstreet Copywriting van harte aan.. al heb ik liever dat mijn concurrentie een andere copywriter vindt ;-)
— Olando Wolbrink, marketing manager bij Motive Spark

Koen heeft een achtergrond in marketing én denkt commercieel goed mee. Ook de wijze waarop hij snel materie eigen maakt is indrukwekkend. Hierdoor heb je een uitstekende sparringpartner die teksten aanlevert waarbij je direct het ‘spot on’ gevoel hebt.
— Johnny Berendsen, Marketing Specialist bij Nedap
Woorden binden klanten
Dus plan dat kwartiertje . Toch nog eerst een andere, algemene vraag? Stuur me gewoon een mailtje. Binnen 24 uur hoor je van mij.